Geplaatst op 01 juni 2006, 01:00 uur
Het Duitse sportartikelenconcern Adidas heeft dit jaar tot nu toe al 1,2 miljard euro omgezet met voetbalattributen. De officiële sponsor van het wereldkampioenschap voetbal liet woensdag weten ruim 15 miljoen ,,Teamgeist'' WK-ballen te hebben verkocht.
Bij het WK van 2002 verkocht het concern 6 miljoen ballen. Drie miljoen voetbalshirts verkocht Adidas, waarvan 1,5 miljoen van het Duitse voetbalteam. In 2002 lagen deze aantallen op respectievelijk 1,5 miljoen en 250.000. Topman Herbert Hainer verklaarde woensdag dat alle doelstellingen al min of meer overschreden zijn. Het kan nog beter gaan, maar dat hangt af van de prestaties van de teams, aldus Hainer.
Adidas is niet alleen de officiele WK-sponsor, het sponsort ook zes landen, waaronder Duitsland. Van die zes spelen er nog drie in het WK. Behalve Duitsland zijn dat Brazilië en Frankrijk. Adidas liet verder weten in 2008 de sponsor te zijn van het EK voetbal.