Geplaatst op 01 juni 2006, 01:00 uur
De Consumentenbond waarschuwt voetballiefhebbers vrijdag dat de kwaliteit van HD-tv lang niet zo goed is als door kabelbedrijven wordt beweerd. De reclame voor WK-voetbalwedstrijden in HD-kwaliteit van de kabelbedrijven Casema en Essent in samenwerking met Samsung noemt de bond ‘een lokkertje’.
Consumenten worden volgens de bond al maanden verleid om over te stappen op digitale televisie, waarmee HD-tv wordt verspreid. HD-tv is een verbeterde vorm van digitale televisie, die meer details en betere kleuren weergeeft. De reclames van de kabelbedrijven melden dat het beeld van HD-tv van dvd-kwaliteit is. In werkelijkheid wordt die kwaliteit volgens de Consumentenbond bij veel kabelbedrijven niet gehaald. Voor het kijken naar HD-tv zijn een aparte decoder en televisie nodig.
Het is van belang dat consumenten volledige informatie krijgen over de voor- en nadelen van HD-tv, stelt de bond. Het zou niet voor iedereen een goed moment zijn om in te stappen, vooral omdat het nog wel jaren kan duren voordat populaire tv-uitzendingen ook in HD-kwaliteit worden gemaakt.