Geplaatst op 01 juni 2006, 01:00 uur
De economische gevolgen van het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland zijn voor West- en Oost Duitsland verschillend. Sommige economen menen dat de inkomsten van het wereldkampioenschap niet evenwichting verspreid zijn over het land.
Door het voetbalevenement zal het westen van Duitsland meer kunnen profiteren dan het oosten. De twaalf speelsteden van het WK liggen vrijwel allemaal in het westen van het land. Leipzig kreeg als enige stad in de voormalige DDR de eer om als gastheer op te treden. De stad kreeg vijf wedstrijden toegewezen van de tournooi-organisatie. Ruim twee weken voor de finale op 9 juli waren die al gespeeld. In aanloop naar de eindronde kreeg de werkgelegenheid van Leipzig een tijdelijke impuls toen het stadion in de stad voor ruim 90 miljoen euro werd verbouwd.
Experts menen dat in de steden en regio's waar het WK gehouden wordt zo'n 3 miljard euro aan extra bestedingen oplevert. Dat geld wordt echter vooral in het westen van Duitsland uitgegeven. Van de 32 deelnemende ploegen sloegen er liefst dertig hun kamp op in het westen. Alleen de WK-deelnemers Duitsland en Oekraïne hadden hun verblijf geboekt in het oosten van het land.
Gunstig voor werkgelegenheid
Het WK heeft een gunstig effect gehad op de werkgelegenheid in Duitsland. In mei en juni nam het aantal werklozen met ruim 130.000 af. Deze daling is grotendeels toe te schrijven aan de extra banen die door het WK zijn ontstaan. Ook hier is echter sprake van ongelijkheid tussen oost en west. In de westelijk gelegen regio's trok de arbeidsmarkt meer aan dan die in het oosten van Duitsland. En dat terwijl het werkloosheidspercentage in het oosten al bijna tweemaal zo hoog is als in het westen van Duitsland.
Indirecte en directe effecten
De definitieve economische uitkomsten voor Duitsland worden pas op langere termijn duidelijk. Econoom bij de ABN-AMRO Bank Charles Kalshoven stelt dat indirecte effecten als toegenomen consumentenvertrouwen en economische groei een groter effect hebben op de economie dan directe effecten als de bouw van de stadions, toerisme en consumentenuitgaven.