Hugo Borst in rel rond Nederlandse WK-shirts verwikkeld

Geplaatst op 01 juni 2006, 01:00 uur

NOS-voetbalman Hugo Borst heeft ruzie met Nike. De voetbalcolumnist van het Algemeen Dagblad beschuldigt de sportfabrikant ervan zijn idee voor het concept rond het Nederlandse WK-shirt gestolen te hebben. In zijn column in het Algemeen Dagblad schrijft Borst: “Met collega Matty Verkamman ben ik verantwoordelijk voor het uiterlijk van de nieuwe Oranje-shirts die met veel tromgeroffel worden gepresenteerd. We zijn trots. ‘Als een aap met zeven lullen’, pleegt Matty altijd te zeggen.”

Maar behalve trots is Borst ook boos. Want volgens de beruchte columnist zouden hij en Verkamman betaald moeten geweest zijn voor de inspiratie die ze hebben geboden aan Nike voor het ontwikkelen van de nieuwe shirts, die vanavond gepresenteerd worden. Verkamman heeft in ruil voor zijn expertise en aanbevelingen al wel bedongen dat Nike zijn boeken Oranje Toen en Nu af uitgeeft, maar Borst blijft met lege handen achter.

“Wij hebben ons breed geori�nteerd toen wij nadachten over een nieuw ontwerp”, zegt Stephan Lub van Nike in een reactie. “We hebben niet alleen met Borst en Verkamman gepraat, maar ook met anderen. Ter inspiratie hebben we bijvoorbeeld ook het Oranje-museum bezocht.” Borst is niet van plan het daar bij te laten, zo legt hij uit in zijn column: “De cowboys zijn heel rijk en hebben goede advocaten, maar voor mij is het een principekwestie geworden. In de week van de presentatie van onze shirts, krijgt Nike een aangetekende brief van mijn raadsman. Je moet in je leven alles een keer gedaan hebben. Tot een kort geding was het nog niet gekomen. E�n voordeel. Oranje loopt er in Duitsland eindelijk eens pico bello bij.”

Ander oranje nieuws

Voorselectie Nederlands elftal 2021
14 mei 2021, 18:32 uur




Samenvatting Spanje – Nederland (1-5)
13 juni 2014, 22:51 uur

Voorbeschouwing Spanje – Nederland
13 juni 2014, 15:19 uur