Geplaatst op 01 juni 2006, 01:00 uur
Enkele duizenden supporters van het Nederlands elftal hebben de wedstrijd van vrijdag tegen Ivoorkust in hun onderbroek bekeken. Ze moesten van het Duitse organisatie-comité een leeuwenhose van bierbrouwerij Bavaria afstaan. Dit om sluikreclame tegen te gaan.
Sluikreclame
Bierbrouwer Budweiser is officieel sponsor van het evenement en wordt ten strengste beschermd. Bavaria, dat bij wijze van campagne de leeuwenhose op de markt heeft gebracht, wordt in de stadions niet geduld. Desondanks is de broek onder de Nederlandse fans uitgegroeid tot een hit. Ze werden voor de wedstrijd op meerdere plaatsen in het centrum van Stuttgart met honderden tegelijk uitgedeeld. "Er leek een duidelijk plan achter te zitten om op deze wijze sluikreclame te maken", zei Markus Siegler, directeur communicatie van de FIFA.
Op televisie
"Natuurlijk is het niet onze taak de toeschouwers te vertellen wat ze wel of niet mogen dragen", aldus Siegler. "Maar als een paar duizend mensen hetzelfde aan hebben en daarmee nadrukkelijk een product promoten, ligt de situatie anders. De teksten zouden ook duidelijk op televisie te zien zijn geweest. Wij hadden geen andere keus dan in te grijpen."
Vrouwen
Een woordvoerder van de Nederlandse bierbrouwer liet weten dat het bedrijf zich bij de FIFA heeft beklaagd. "We begrijpen dat de FIFA rekening houdt met zijn sponsoren, maar het is niet gepast de toeschouwers te vragen zich gedeeltelijk uit te kleden. Het gaat te ver mensen in hun ondergoed naar een wedstrijd te laten kijken." Naar verluidt mochten vrouwen de leeuwenhose aan houden.