Oranjegekte slaat toe in Nederlandse supermarkten

Geplaatst op 01 juni 2006, 01:00 uur

De Nederlandse supermarktbranche maakt zich op voor het WK voetbal met vele artikelen en acties. Fabrikanten springen op de hype met uitingen als: 'We maken chocola van ze' en 'hap Holland hap'. Joop Holla van onderzoeksbureau GfK schat de extra omzet op 50 miljoen euro. "Het hangt ervan af hoever het Nederlands elftal komt."

Twintig dagen lang zijn er drie wedstrijden per dag op televisie te zien. Daarom denkt Holla dat kant-en-klaarmaaltijden goed gaan scoren. In het jaar 2000 was de extra omzet in de supermarkten omgerekend ongeveer 50 miljoen euro. "Ook nu kan dat zover komen."

Feest op de winkelvloer
Volgens supermarktkoepel Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) wordt het de komende tijd een feestje op de winkelvloer. "De stemming is altijd feestelijk bij grote voetbalevenementen", aldus woordvoerster Sija de Jong. "Consumenten zijn ook makkelijker tot aankopen bereid. Bij mooi weer verkopen we veel barbecueschotels. Dan gaat de TV mee naar buiten. Het zijn echter vooral bier, snacks en frisdranken die het goed doen."

Fabrikanten moeten het vooral hebben van producten als oranjevla, koekjes met een oranje topping, oranje snoepjes, oranje frisdrank, oranje pasta, oranje mayonaise en vele, vele andere producten. Bierbrouwer Heineken heeft voor de gelegenheid het tapsysteem Beertender in de vaderlandse kleuren geschilderd. In de aanloop naar de wedstrijden kunnen de consumenten er niet omheen. De acties zijn met veel geheimzinnigheid omgeven. Het enige wat marktleider Albert Heijn erover wil zeggen is dat het heel erg leuk wordt.

Oranje mayonaise
Veel speciale acties van fabrikanten zijn er ook rondom het WK. Grolsch komt met een speciale bierpul. Coca-Cola presenteert speciale verpakkingen evenals de producenten van snacks en snoepwaren. "Er zijn echt heel erg veel acties", aldus Holla. "Consumenten kopen voor de gelegenheid oranje mayonaise in plaats van de traditionele. Dat geldt ook voor macaroni. Deze omzet tel ik overigens niet mee als extra omzet omdat het gaat om vervangingsproducten."

De Jong van het CBL denkt dat Nederland de hele zomer bestookt wordt met oranjeproducten als Nederland de nieuwe kampioen wordt. "Een overwinning leidt volop tot inspiratie en innovatie."

Ander oranje nieuws

Voorselectie Nederlands elftal 2021
14 mei 2021, 18:32 uur




Samenvatting Spanje – Nederland (1-5)
13 juni 2014, 22:51 uur

Voorbeschouwing Spanje – Nederland
13 juni 2014, 15:19 uur