Geplaatst op 01 juni 2006, 01:00 uur
Wuppie’s, de pluizige beestjes die Albert Heijn voor het WK Voetbal uit de oude doos heeft gehaald, zijn 'hot'. Op internet vind je zowel fans als wuppie-haters.
Albert Heijn heeft de populaire reclamespot met de Wuppie's in de hoofdrol op zijn website geplaatst en de spot is daar inmiddels meer dan 90.000 keer bekeken. Het aanstekelijke Wuppielied uit de commercial is op dezelfde site te downloaden, en meer dan 200.000 mensen hebben dit inmiddels gedaan.
Op Marktplaats.nl en Ebay.nl worden de wezentjes inmiddels ook aangeboden, en met name op de reuzenwuppie's en de onvervalste wuppiehoed wordt flink geboden. Er zijn ook mensen die de wuppie's inmiddels niet meer kunnen zien. Op de blogsite Ihatewuppies.com worden originele manieren gepresenteerd om de wuppies om zeep te helpen. Geenstijl heeft voor Wuppiehaters zelfs een online spel uitgebracht, waarin de pluizige hebbedingetjes neergeknald kunnen worden.
Verzamelaars van de onschuldige bolletjes met pootjes, ogen en voelsprieten lijken ondertussen nergens voor terug te deinzen. Het Algemeen Dagblad meldde eerder deze week dat er al in auto's wordt ingebroken om een fel begeerde megawuppie te bemachtigen.
Albert Heijn zegt door de 700.000 grote wuppie's heen te zijn en volgens de grootgrutter raken ook de 15 miljoen kleine exemplaren snel op. Volgens vakblad MarketingTribune is het echter zeer onwaarschijnlijk dat de supermarktketen al door de wuppie's heen is.
Publiciteitsstunt
Omdat ze alleen worden verstrekt als je minstens vijftien euro aan boodschappen koopt bij Albert Heijn, zou dat volgens het blad betekenen dat de omzet van AH in de openingsweek van het WK verviervoudigd zou moeten zijn. En de kans dat dat zo is, is erg klein, volgens MarketingTribune. Het blad vermoedt dan ook een gebrekkige inkoop of een 'leugentje bij wijze van publiciteitsstunt'.
Ondertussen brengen de beestjes onvoorziene kosten met zich mee. Een vrouw uit Groningen kreeg vorige week vrijdag een bekeuring va 130 euro, omdat een agent vond dat de vier megawuppies die zij gebroederlijk naast elkaar op haar dashboard had geplaatst, het zicht van de automobiliste te veel hinderde. Na veel publieke verontwaardiging en media-aandacht trok de politie de bekeuring echter in en schonk de vrouw zelfs een bosje bloemen, zo meldt de Telegraaf.